Aktuellt  |  Om Stefan  |  Utbildning  |  Utredning  |  Produktion  |  Fotografi  |  Länkar  |  Kontakt

Hem > Produktion > Böcker > Recensioner

Recensioner

Utdrag ur recension i Ögonblick nr 4 -99

Lättläst och vardagsnära bok

Äntligen har det på bokmarknaden kommit en lättläst och vardagsnära bok om autism och Asperger syndrom. Som förälder till ett barn med autistiska drag har vi ofta saknat konkreta förslag och idéer om hur vardagssituationer kan underlättas. Den litteratur vi förut läst har ofta varit inriktad på teorier och synsätt som varit svåra att omforma i praktisk tillämpning när det som bäst skulle ha behövts. I denna bok beskrivs ett antal fall som i många stycken överensstämmer med det vi upplever i vår vardag.

Boken är särskilt läsvärd genom de konkreta råd man som förälder får om hur man skall agera för att barnet skall må så bra som möjligt i sin kaotiska värld och, inte minst, att man själv känner sig kapabel att klara sin föräldraroll.

Inger och Wilhelm Rislund
Föräldrar

Utdrag ur recension i INTRA nr 2 -00

”Att vara förälder till ett barn med autism är svårt. Likaså att vara assistent eller lärare utan särskild autismutbildning när man möter sådana barn. För barn med autism eller Asperger syndrom fungerar inte ”vanlig barnuppfostran”. Man upplever att barnet har stora svårigheter men man kan inte förklara dem och man kan därför sällan be om hjälp. Ofta blir vardagen kaotisk. I en mycket lättläst bok, Barn med Autism och Asperger syndrom, visas utan att det blir för krångligt och teoretiskt, hur man kan underlätta för dessa barn. Hela tiden ges exempel ur det verkliga livet. Allt är rikt illustrerat med bilder och teckningar.”

Methe Axen
Chef för Stockholms Habiliteringscenter Nord för barn och ungdomar med autism och autismliknande tillstånd

Copyright © 2002-2004 Stefan Ilstedt. Alla rättigheter förbehålls.